Daan Engelen begon de webshop 95percent voor schoenen die door een kleine oneffenheid niet meer te verkopen zijn. Deze zogenaamde klachtenparen herstelt hij en verkoopt ze door voor een lagere prijs. Het was meteen een succes. “We hebben tussen de tweeduizend en drieduizend bestellingen per maand.”
Hij komt uit een ‘schoenengeslacht’, maar dat Engelen net als zijn vader schoenen zou gaan verkopen, was eigenlijk niet zijn plan. Vader Engelen had jarenlang een schoenenzaak samen met zijn oom en natuurlijk liep Daan daar ook wel eens rond. “Ik heb het nodige meegekregen, maar er nooit een dag gewerkt. Mijn vader zei altijd dat het waardevol is om ergens anders in de keuken te kijken. Zo kon ik gewoon voor mezelf bepalen wat bij me past. Ik ging technische bedrijfskunde studeren.”
Hoe kwam hij dan toch in de retail terecht? “Ik zag acht jaar geleden in het magazijn van mijn vader een stapel schoenen liggen. Mijn vader legde uit dat dit ‘onparen’ waren: schoenen met ongelijke maten. Dat zijn schoenen die in de retail overblijven. Die paren gaan van de ene winkel naar de andere en daar worden menselijke fouten gemaakt. Ik kreeg toen het idee om die online te gaan verkopen aan mensen met ongelijke voeten en ben onpaarschoenen.nl begonnen.”
Dat deed Engelen naast zijn studie. Hoewel de site nooit een groot succes was (onpaarschoenen.nl blijft wel gewoon bestaan), deed hij veel ervaring en kennis van het ondernemen op. Ook kwam hij bij grote retailers aan tafel te zitten. Daar hoorde hij over een andere reststroom. Zogenaamde klachtenparen. “Stel dat een klant schoenen koopt en er gaat na een paar dagen iets stuk, dan geeft een grote retailer gewoon een nieuw paar. Die winkel blijft dan wel met het klachtenpaar zitten en kan deze niet meer verkopen.”
Van onparen naar klachtenparen
Met dat idee zette Engelen eind 2020 95percent op en startte hij begin 2021. Hij koopt de schoenen op bij grote retailers, repareert ze en kan op deze manier paren aanbieden die vaak 25% goedkoper zijn. “Ik had de hele infrastructuur en het online en offline verhaal al in orde, dankzij mijn ervaring met de onparen. “Zo heb ik meteen al kunnen opschalen.” De naam 95percent bedacht hij omdat in de perceptie de schoenen bijna helemaal in orde zijn, voor 95 procent dus.
Van alle schoenen wordt 1 of 2 procent een klacht, legt hij verder uit. Dat lijkt natuurlijk niet veel, zeker bij een kleinere retailer. “Maar ik werk alleen samen met de grotere merken als Omoda, Van Assem en Nelson. Die hebben samen honderden winkels en zijn heel groot geworden. Dat betekent automatisch ook meer klachten. Wij verwerken zo’n vier tot acht pallets per week.”
Het resulteert in 750 tot duizend refurbished merkschoenen per week. “We hebben tussen de tweeduizend en drieduizend bestellingen per maand.” 95percent is niet alleen economisch interessant, maar ook ecologisch en technisch. “Het is een betere oplossing voor de stromen die er nu bestaan. We zijn volledig circulair.”
Alles automatisch op Marktplaats
Voor de verkoop heeft Engelen zich aangesloten bij Marktplaats en dat ging op dag één al lopen. “Met onpaarschoenen.nl deed ik daar al ervaring mee op. Je kunt je online winkel direct aan Marktplaats koppelen. Het gehele proces kun je automatiseren, zelf hoef je nauwelijks iets te doen. Je zet het in feite gewoon aan en kijkt hoe de bestellingen binnenkomen.”
Waarom Marktplaats? “Simpel, het is gewoon onze doelgroep. Daar zitten mensen die op zoek zijn naar tweedehands producten. Als wij producten op de website zetten, dan kunnen we die ook automatisch op Marktplaats zetten. Met eenvoudige instellingen voor advertenties worden de klanten naar 95percent gestuurd en ze rekenen bij mij af.”
Daarmee is Marktplaats voor Engelen het enige verkoopkanaal naast de eigen site. “Ik adverteer niet op andere marketplaces.”
Inmiddels heeft 95percent sinds dit jaar ook een fysieke winkel, in een Amersfoortse winkelstraat. “Dat gaat aardig. Het heeft tot meer naamsbekendheid geleid, want je krijgt ook aandacht in de media daardoor.” Een andere stap voor Engelen is over de grens kijken. “Wij zijn al in Duitsland en België actief met een webshop. We gaan eens rustig kijken hoe zich dat verder ontwikkelt.”
Jouw (web)winkel ook onder de aandacht brengen van acht miljoen potentiële verkopers? Start dan met zakelijk adverteren op Marktplaats.